Hrvatsko čitateljsko društvo nacionalna je udruga koja u svrhu promicanja i istraživanja čitanja svake godine povodom Međunarodnog dana pismenosti, 8. rujna, organizira stručni skup s ciljem okupljanja stručne javnosti i poticanjem rasprava o pismenosti(ma) i dobrobitima čitanja u hrvatskom društvu. Ove godine, u suradnji s Hrvatskom knjižnicom za slijepe i Školskom knjigom, stručni skup pod nazivom Digitalna pismenost i strategije digitalne uključenosti, održat će se (uživo ili virtualno, ovisno o epidemiološkoj situaciji) u srijedu, 8. rujna 2021. u Zagrebu.

U suvremenom društvu posljednjih desetljeća svjedočimo značajnim promjenama u čitanju i pisanju koje je potaknula digitalna revolucija. S obzirom na to da digitalni svijet sve više dominira nad fizičkim svijetom, potrebno je veću pažnju posvetiti digitalnoj uključenosti, kako bi svakom članu društva, uključujući i one u nepovoljnom položaju, bio omogućen pristup i korištenje informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT).

Plakat 2021 Medjunarodni dan pismenosti noviSudionici bi na skupu trebali dobiti odgovore na ova pitanja:
• Hoće li digitalne tehnologije olakšati pristup odraslima koji su isključeni iz procesa učenja, ili će zapravo podići nove, čak još i veće barijere?
• Jesu li opravdani strahovi od porasta korištenja digitalnih tehnologija kao alata za komunikaciju, trgovinu, građanski angažman i učenje, koji mogu dovesti do veće, a možda čak i ozbiljnije nejednakosti za pojedine grupe u društvu?
• Na koji način osigurati i doprinijeti razvoju digitalne ekonomije i društva?
Uvodno predavanje održat će dr. sc. Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu koji će prikazati rezultate upravo provedenog istraživanja o iskustvima učenika u online i učioničkom okružju. Posebni predavač na skupu bit će Jeroen Clemens, stručnjak u području digitalne pismenosti i podučavanja jezika, neovisni savjetnik, trener, istraživač, učitelj i govornik. Živi u Nizozemskoj i član je tematske radne skupine za poticanje i istraživanje digitalne pismenosti u udruzi ELINET (European Literacy Policy Network) koja je odgovorna za istraživački projekt „Poboljšanje vještina digitalne pismenosti: primjeri dobre prakse predškolskog i osnovnoškolskog obrazovanja“ za 2020./21. godinu.

Program:
• dr. sc. Boris Jokić (Institut za društvena istraživanja u Zagrebu): Uvodno predavanje
• dr. sc. Sandra Kučina Softić (Sveučilište u Zagrebu, Sveučilišni računski centar – Srce): Digitalno kompetentni nastavnici za kreativne digitalne studente
• Jelena Lešaja i Ivana Vinko (Hrvatska knjižnica za slijepe): Digitalno inkluzivne knjižnične usluge za slijepe
• Jeroen Clemens (ELINET Association – European Literacy Policy Network Association): Digitalna pismenost: izazov za sve nas
• Josip Strija (Hrvatska mreža školskih knjižničara): Digitalni jaz ili stalni izazovi pred školskim knjižničarima
• mr. sc. Emica Calogjera Rogić (Školska knjiga): Nakladništvo u pandemijsko doba
• dr. sc. Nives Tomašević, izv. prof. (Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera, Akademija za umjetnost i kulturu, Odsjek za kulturu, medije i menadžment): Čitanje pametnih tekstova i proširivanje čitateljske stvarnosti
• Majda Milevoj Klapčić i Petar Dundara (Srednja škola Mate Blažine Labin): Male slobodne knjižnice iz startupa re-Book